Uitgerust terug naar school of je werk

06 augustus 2017

De vakantieperiode zit er alweer bijna op. Tijd om weer terug in je dagelijkse ritme te komen. De gevreesde wekker mag er weer bij gepakt worden en de frisse drankjes ruilen we in voor een kop koffie. Maar hoe zorg je er voor dat je weer uitgerust begint aan je studie of werk na zo’n heerlijke vakantie?

Tip 1: Begin een week van tevoren

Een week van tevoren beginnen? Met wat? Met je wekker zetten. Hoe aantrekkelijk het ook is om vooral de laatste week nog lang in bed te blijven liggen, het gaat je niet helpen om terug in je ritme te komen. Gaat je wekker op een normale school- of werkdag om 7 uur af? Zet je wekker dan een week van tevoren om half 10 en haal er per dag een kwartier of half uur vanaf. Het is niet leuk om je wekker te moeten zetten in de vakantie, maar het helpt je beter om terug in je ritme te komen.

Tip 2: Uitgerust, zonder mobiel

Een paniekaanval wanneer je je telefoon niet kan vinden is niets meer dan normaal, want het is inmiddels onze derde hand gevonden. Toch moet je die derde hand rond uur voordat je gaat slapen wegleggen. Zeggen ze, tenminste. Een groot deel van de Nederlanders beschikt niet over die wilskracht en ligt tot de late uurtjes nog met zijn of haar telefoon in bed. Tegenwoordig zijn een hoop telefoons uitgerust met Night Shift, ofwel nachtstand. Hiermee zet je de helderheid van je beeldscherm lager en wordt het van het scherm warmer en geler, waardoor het blauwe licht verdwijnt. Want juist het blauwe licht zorgt ervoor dat je minder snel in slaap komt.

Tip 3: Zet alles van tevoren klaar

Ben je nou echt geen ochtendmens? Zet dan alles de avond van tevoren al klaar. Maak je lunch klaar en zorg dat je outfit klaarligt. Zo kan je nog vijf minuten langer op de snoozeknop drukken zonder je schuldig te moeten voelen. Elke minuut telt ’s ochtends, toch?

Tip 4: Yoga of meditatie

Hoe zweverig het voor sommigen ook kan klinken, yoga en/of meditatie voor het slapen gaan is een echte aanrader. Deze sporten zorgen ervoor dat je tot rust komt en let op je ademhaling. Nog nooit aan yoga of meditatie gedaan? Kijk dan eens op YouTube naar ‘Yoga voor beginners’ of ‘meditatie voor het slapen’. Een andere optie is om naar een yogaschool te gaan. Zo krijg je gelijk te horen of je het goed doet of juist niet. Met yoga of meditatie voor het slapen gaan, slaap jij die nacht als een roosje!

Tip 5: Maak alles goed donker

Ook raamdecoratie kan je helpen om goed uitgerust wakker te worden. Kies daarom voor een verduisterend rolgordijn op maat. De stof zelf is 100% verduisterend, waardoor je biologische klok went aan het donker wat er dus voor zorgt dat je sneller in slaap valt. Je kan trouwens gratis kleurstalen aanvragen. Hiermee kan je kijken welke kleur het beste uitkomt binnen je interieur.

Hoewel de stof zelf volledig verduisterd, zal een verduisterend rolgordijn de kamer nooit volledig verduisteren. Dit omdat er altijd lichtkieren aan de zijkanten ontstaan. Bij een Perfect Fit rolgordijn zijn deze lichtkieren al iets kleiner. Wil je een volledig donkere kamer? Dan raden wij je aan om ook te kiezen voor overgordijnen.

Uitgerust raamdecoratie op maat Jaloezieenverkoop.nl

Rolgordijnen in de slaapkamer. Bron: Arthur Decor