5 Tips voor een goede nachtrust

17 mei 2017

Een goede nachtrust behalen, dat is wat iedereen het liefst wil. Toch lijkt het niet bij iedereen te lukken. Vooral nu het steeds eerder licht wordt, lijkt een nachtrust van 7 à 8 uur een hele opgave. Om jou er een handje bij te helpen, hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet. Een goede nachtrust is gegarandeerd!

1. Telefoon weg, televisie uit

Dit heb je vast vaker gehoord. We zeggen het natuurlijk niet voor niets. Het blauwe licht van je telefoon, tablet, laptop of tv is niet bevordelijk voor je nachtrust. Een uur tot anderhalf uur voordat je gaat slapen is het dus aan te raden om je mobiele apparaten weg te leggen. Pak er eens een boek of een leuk tijdschrift bij. Kan je nou echt niet zonder telefoon? Telefoons zoals een iPhone hebben tegenwoordig een optie waarbij je je beeldscherm op nachtstand kan zetten. Daarbij straalt je telefoon geen blauw, maar juist geel licht meer uit. Zeker beter voor je nachtrust!

2. Verduisterende raamdecoratie

Vooral nu het eerder licht wordt, is verduisterende raamdecoratie op maat echt aan te raden. En nee, dat zeggen we niet voor niets. Ondanks dat raamdecoratie nooit 100% zal verduisteren, speelt het wel mee met het behalen van een goede nachtrust. Zo is een verduisterend rolgordijn een vorm van raamdecoratie die wij aanraden voor montage in de slaapkamer. Het verduisterd bijna volledig, waardoor jij net wat langer door kan slapen zonder gewekt te worden door de ochtendzon. Kies dan voor montage op de dag. Dit betekent dat je het rolgordijn op het kozijn monteert. Hierbij kan je werken met overlapping, waardoor lichtkieren zo minimaal zijn. Wij adviseren je om te kiezen voor een overlap van circa 3,5 centimeter.

Vergeet je niet om gratis en geheel vrijblijvend kleurstalen aan te vragen? Hiermee kan je kijken of de gewenste kleur goed past binnen je interieur. Advies nodig? Laat je wens achter in de notities, dan maken wij een gepersonaliseerde kleurenset voor je klaar. Deze heb je binnen 1-2 werkdagen al in huis.

Slaapkamer rolgordijn Jaloezieenverkoop.nl

Rolgordijnen in de slaapkamer. Bron: Pinterest

3. Slaap met het raam open

Met het raam open slapen. Het is iets wat niet iedereen graag doet. Het is, vooral in de wintermaanden, erg koud. Toch moet je lichaam op natuurlijke wijze kunnen afkoelen, anders kom je niet in slaap. Met het raam open slapen kan de eerste paar minuten erg koud zijn maar, het helpt je wel met het behalen van een optimale nachtrust.

Heb je een ventilatierooster? Dan kan je er zelf voor kiezen om deze te openen en het raam dicht te laten. Zo komt er nog wel frisse lucht naar binnen, maar minder als bij het openen van het raam. Liever geen van beide? Laat dan een uur voordat je gaat slapen het raam open staan en sluit ‘m als je naar bed gaat. Zo is je slaapkamer wel gevuld met frisse lucht. Hierbij heb je het niet de gehele nacht koud. Oké, alleen de eerste paar minuten dan.

4. Maak gebruik van rustgevende kleuren

Niet elke kleur is bevordelijk voor een optimale nachtrust. Zo hebben rustgevende kleuren zoals lavendel en blauw een goed effect op de nachtrust. Kleuren zoals rood, oranje en groen hebben echter geen positief effect op je slaap. De felle kleuren wekken bepaalde prikkels op, waardoor je niet goed tot rust kan komen. Met kleuren als lavendel en blauw komen er minder prikkels vrij, waardoor je rustig(er) wordt en dus sneller in slaap kan vallen.

Optimale nachtrust Jaloezieenverkoop.nl

Rustgevende kleuren toepassen. Bron: Pinterest

5. Rustgevende geuren helpen echt!

Geuren helpen je ook bij het behalen van een fijne nachtrust. Denk er maar eens over na, het drinken van een kopje muntthee wordt vaak als ‘tot rust komen’ beschouwd. Een geurkaars of geurstokjes zijn daarbij ook goede opties om neer te zetten in de slaapkamer. Geuren zoals munt en eucalyptus zorgen voor een rustgevend gevoel. Ben je geen fan van deze twee geuren? Jasmijn is ook een aanrader!